מבצע "רודוס" (האי שדואן) - תקציר

מבצע רודוס (שדואן) ה-22 בינואר 1970

עם סיום מלחמת ששת הימים לא מצליחים להגיע הצדדים להסכמה בגין תוואי הגבול הברור ואף יותר מכך, במאי 1969 מודיעים המצרים על ביטול הפסקת האש ואלו פותחים במתקפה על מוצבי צה"ל.
צה"ל מצדו, הגיב למתקפה זו בניסיון להחזיר את ההתשה לגזרתה של מצרים. פעולות אלו, הורידו את המורל המצרי וערערו את האמון בהנהגה המצרית. מבצע רודוס (שדואן) היה אחד מפעולות אלו.

המשימה הייתה להמשיך ולהתיש את הצבא המצרי, להנחית מהלומה על הקומנדו המצרי ולשבות שבויים על מנת לנסות ולשחרר חיילים שנפלו בשבי המצרי.
במבצע השתתפו שלוש כוחות מחטיבת הצנחנים. בפיקודו של יעקב חסדאי, מפקד 202 היה על הכח להשתלט על המוצבים המזרחיים, לפנות את המכ"ם והשבויים ולהתכונן להגנה. בפיקודו של מוטי פז, מפקד הסיירת, היה על הכח לתקוף מוצב מבודד עם אפשרות לכיבוש המגדלור שהיה באזור והכוח השני בפיקודו של סא"ל עמוס ירון, היה להוות עתודה ולהאחז באי במערך הגנה לאחר הכיבוש. הצנחנים הונחתו כקילומטר מהמגדלור ומשם נעו דרומה לנקודה בה התפצלו הכוחות לכח עיקרי ומשני.

תוצאות המבצע-
32 שעות שהו הצנחנים באי. לכוחותינו נפלו שלושה חיילים ונפצעו שבעה ולכח המצרי היו 30 הרוגים ונשבו 62 חיילים. מהלומה זו ואחרות כמותה, אילצו את המצרים לצמצם פעילותם ואף יתרה מכך, הביאה למפנה בדעת הקהל המצרית ובכך סללה את הדרך להסכם הפסקת האש באוגוסט 1970.

שמות החללים מכוחות הצנחנים: רב"ט חיים איסרוביץ ז"ל, סמל ישראל בר לב ז"ל וסרן יצחק (איקי) קוטלר ז"ל.

© כל הזכויות שמורות