רקע על מבצע "תופת" כראמה

פעולת כראמה (תופת) 21 במרץ 1968
   עם סיום מלחמת ששת הימים ביוני 1967, צה"ל פרוש בדרום לאורך נהר הירדן. יום ביומו ניהלו לוחמי הצנחנים, בסדיר ובמילואים,  מרדפים אחר חוליות מסתננים שחצו את גבול ירדן על מנת לפגוע באזרחי מדינת ישראל. אופי לחימה זה ומספר האירועים הרב הם שהביאו לכינויו של האזור "ארץ המרדפים". ב-18 למרץ 1968, עולה אוטובוס של תלמידים מהגימנסיה הרצלייה שיצא לטיול שנתי על מוקש. שני הורים מלווים נהרגו ותלמידים רבים נפצעו בתקרית. אירוע זה היה העילה המיידית לפעילות בעיירה כראמה שנמצאת מזרחית לעיר יריחו.

המשימה הייתה להכות מכה ניצחת בארגוני המחבלים שהתבססו מזרחית לירדן, בעיקר בעיירה כראמה שהיוותה מפקדת הפת"ח ובסיס יציאה לפעולות טרור בתוך ישראל. באופן דומה חטיפת החיילים הייתה העילה להפעלת תוכניות שהיו קיימות במטכ"ל לפגיעה בחזבאללה.
הכוחות שפעלו במבצע היו גדודי הצנחנים 50, 202 ו-890, פלוגת הסיור, פלוגת החבלה וההנדסה, חטיבה 80, דוכיפת, חיל אוויר וכוחות שריון. על המבצע פיקד אלוף פיקוד המרכז, עוזי נרקיס. מפקד סיירת הצנחנים שהשתתפה במבצע היה סרן מתן וילנאי. על הצנחנים הוטל לכבוש את כראמה ועל צוות קרב מגדוד 202 בפיקודו של צבי בר, הוטלה משימת כיבוש החווה ששרצה מחבלים ואבטחה לכיוון מוצב אום-שורט. חיל האוויר היה אמור לפזר פלאיירים שיזהירו את האזרחים ויאלצו את המחבלים להכנע עקב כיתורה של העיירה. בפועל, הסיירת התעכבה עקב מזג האוויר ונוצר ואקום של כחצי שעה בו יכלו המחבלים להתכונן או לנוס מהאזור. חטיבת הצנחנים, בפיקודו של אל"מ דני מט, הייתה אמונה על כיבוש כראמה וטיהורה ממחבלים תוך פיצוץ הבניינים ששימשו אותם. ואכן, עד השעה שמונה ורבע השתלטו הצנחנים על כראמה וביצעו משימתם במלואה. לפי הערכות קודמות למבצע, צבא ירדן לא צפוי היה להתערב בלחימה אך בפועל לקח חלק בלחימה ועל כן חברו כוחות השריון וחיל האוויר לכוחות בשטח והחלו גם הם במלאכת הקרב תוך פינוי נפגעים תחת אש.

תוך 15 שעות הסתיים המבצע. צה"ל השיג מטרותיו ולמחבלים ולירדנים נגרמו אבדות כבדות. כל אלו ועצם העובדה שצה"ל לא היסס לפעול מעבר לגבול, זעזעו את המחבלים שהעתיקו את בסיסיהם הרחק מהגבול. עם זאת, לכוחותינו היו אבידות של 28 חללים ויאסר עראפת, אשר עמד בראש מפקדת הפת"ח בכפר באותו הזמן, נצל אבידות אלו והכריז על ניצחון גדול מה שהביא לעליית קרנו של אש"ף וכך להתגברות פעילויות החדירה משטחה של ירדן.

שמות החללים מגדודי הצנחנים שנטלו חלק במבצע: טוראי אלתרמן זאב ז"ל, סגן ארזי פנבוים ישראל ז"ל, טוראי ארנצווויג פיליפ ז"ל, רב"ט דקל יוסף (יוסי) ז"ל, טוראי זמיר חגי ז"ל, סמל חפץ גיורא ז"ל, רב"ט עוזר יוסף ז"ל, טוראי פולק ישראל ז"ל, סמל פנסו יצחק ז"ל, טוראי פרגר חיים ז"ל, רב"ט שוברט יהושע ז"ל, רב"ט שוהם יוסף (יוסי) ז"ל, סמל שמשוני אבינועם ז"ל, רב"ט שרוני גד (גדי) ז"ל.